سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خرپاها و شاهتیرهای مشبک قسمت شش

اعضای تحت بارگذاری معکوس

برای ساختمان‌ها، Eurocode 3: [2]  فقط به ارزیابی خستگی نیاز دارد:

• اعضای تکیه گاهی برای پشتیبانی از بلند شدگی یا بارهای نورد شده

• اعضای قرار گرفته تحت تنش‌های چرخه‌ای ناشی از ماشین آلات ارتعاشی.

• اعضای در معرض نوسانات ناشی از باد یا عبور جمعیت.

حتی در این موارد، اگر محدوده تنش‌ها یا تعداد چرخه‌های تنش کم باشد، ارزیابی خستگی لازم نیست.

در غیر این صورت، اعضایی که در معرض بارگذاری‌های چرخه‌ای قرار می‌گیرند باید برای بدترین شرایط طراحی شوند.

برای همه اعضای پل‌ها که تحت بارگذاری چرخه‌ای قرار دارند، ارزیابی‌های مربوط به خستگی اعضا باید در نظر گرفته شود.

 

برای خرید تیرچه کرومیت و تیرچه بتنی با ما تماس بگیرید

 

 

 

طراحی عملی

• ساختمان‌ها

1. همیشه این کار اقتصادی نیست که برای هر عضو یک اندازه متفاوت در نظر بگیرید. طراح باید ابعاد را منطقی انتخاب کرده و فقط از دو یا سه سطح مقطع مختلف در فضاهای کم عمق استفاده کند.

2. برای جلوگیری از آسیب به هنگام حمل و نقل و نصب، حداقل اندازه باید درنظر گرفته شود. توصیه‌های مربوطه در بالا آمده است.

3. جداول بارگذاری ایمن بسیار مفید هستند و اعضای تحت بار محوری می‌توانند مستقیما با توجه به آنها انتخاب شوند. اعضای تحت بار محوری و خمشی باید توسط آزمایشهای پی در پی طراحی شوند. اندازه اولیه را با فرض اینکه مقاومت فشاری 60? مقاومت کامل است، انتخاب کنید.

4. خرپاهای بزرگ باید برای حمل و نقل تقسیم بندی شود. صفحات اتصال کارگاهی برای مونتاژ خرپاها در کارگاه استفاده می‌شوند.

 

• پل‌ها

1. مقدار مطلوب برای نسبت طول به عمق بستگی به مقدار بار زنده دارد که باید تحمل شود. این باید در حدود 10 باشد که برای ترافیک جاده‌ای بیشتر و برای ترافیک ریلی کمتر می‌باشد. (برای بارگذاری راه آهن این نسبت به حدود 2/71 کاهش می‌یابد.) با این حال، باید همیشه باید به عمق اقتصادی پل مورد نظر توجه داشته باشید.

2. تعداد گره‌های اتصال باید به گونه‌ای تنظیم شود که ساختار اعضای قطری مناسب باشد. اگر یک تعداد بسیار بالا انتخاب شود، یک حوضچه اتصال مرکزی با اعضای قطری متقاطع وجود خواهد داشت. این معمولا به جز در مرکز پل‌های نوسانی مطلوب نیست. اعضای قطری باید در زاویه بین 50 و 60 درجه نسبت به افق قرار بگیرند.

3. فولاد درجه 50 باید برای اعضای اصلی و فولاد درجه 43 فقط برای اعضای تحمل کننده بارهای اسمی باید استفاده شوند، مگر اینکه خرپا در کشوری ساخته شود که عرضه فولاد درجه بالا با مشکل روبرو است. برای یک خرپای طراحی شده با استفاده از فولاد درجه 50، مقدار فولاد درجه 43 به طور معمول حدود 7? است.

4. مشکلاتی که ممکن است یک پل برای تیم تعمیر و نگهداری ایجاد کند، باید به طور کامل در نظر گرفته شوند. جزئیاتی که می‌تواند آب باران، خاک و آوار را در خود انباشته کند باید از طراحی حذف شوند. تمام مناطق در معرض آب و هوا باید به طور کامل برای نقاشی قابل دسترسی باشند. مقاطع جعبه‌ای نقاشی را ساده تر می‌کنند، اما مقاطع توخالی نورد شده، شکاف های تند و تیز را در موقعیت‌های اتصال ایجاد می‌کنند، مگر اینکه مفاصل جوش داده شوند.

8. خلاصه نتایج

 

0 خرپاها و شاهتیرهای مشبک، عناصر مهمی در ساخت و ساز هستند که از آنها برای پشتیبانی کف و سقف و به عنوان یک مهاربند استفاده می‌شوند.

0 در پل‌ها، خرپاها می‌توانند برای پوشش دهانه‌های 30 تا 200 متر اقتصادی باشند. آنها می‌توانند از قطعات کوچک ساخته شده و به ویژه در مواردی که دسترسی به سایت دشوار است، مفید باشند.

0 به طور کلی از خرپاهای معین استاتیکی استفاده می‌شود. پیکربندی آنها ساده بوده و از حداقل اعضا و اتصالات در آن استفاده می‌شود.

0 از خروج از مرکزیت بارگذاری و اتصالات دوری کنید تا میزان تنش های ثانویه را کاهش دهید. تنش‌های ثانویه به دلیل بارهای اعمال شده بین گره‌ها باید در نظر گرفته شوند.

0 ملاحظات ویژه‌ای باید در مورد طراحی و اصلاح پشتیبانی‌های جانبی در نظر گرفته شود.

0 اثرات خستگی باید در پل‌ها و برخی از عناصر ساختمانی مورد توجه قرار گیرند.

0 پیکربندی اعضا و طراحی دقیق اتصالات بسیار مهم هستند.

0 به مناطق مستعد خوردگی احتمالی در همه سازه‌های فلزی توجه کنید.